orange-boarder2

Haglunds Bygg
Varumärkesmanual

1. Varför en manual?

Dessa riktlinjer är utformade för att säkerställa uppfattningarna av Haglund Bygg´s varumärke i all vår kommunikation. Konsekvent och med noggrannhet, över kommunikation, kanaler och affärsområden.

Konsekvens i utseende, värderingar och varumärkes personlighet är hörnstenen i vår kommunikationsstrategi. Genom att skapa övertygande och sammanhängande varumärkesupplevelser som ger värde till målgruppen och tydligt stödja verksamheten, främjar vi vårt gemensamt mål: Att vara den bästa samarbetspartnern inom koncept och service.

Logotyp, färger och typografi ger ett första intrycket av ett varumärkets kommunikation. De ligger till grund och stöder en konsekvent visuell identitet.

2. Färger

Färg är ett viktigt designelement vid skapandet av Haglund Bygg´s identitet. Korrekt bruk särskiljer oss och skapar igenkänning. Hierarkin för färganvändning bör alltid följas. Används det korrekt, skapar det ett konsekvent varumärkeuttryck, en distinkt identitet och en karakteristisk känsla.

Vårt varumärke består av en komposition av vit och svart som huvudfärg och nyanser av grå samt en distink orange som accentfärger. Var noggrann med att alltid använda rätt färgkoder och alltid rätt PMS färg för tryck. Observera att vi aldrig använder helsvart (#00000) utan alltid matt svart (#1F1F1F).

Colors

White

HEX #FFFFx
RGB R255 G255 B255
PANTONE N/A

Vibrante Orange

HEX: #FF4727
RGB: R255 G71 B59
PANTONE: Warm Red C
NCS: 0508Y-70R

Light Grey

HEX: #ECECEC
RGB: R236 G236 B236
PANTONE: 427 CP
NCS: 1502-Y

Grey

HEX: #B7B7B7
RGB: R183 G183 B183
PANTONE: 421 CP
NCS: 2502-Y

Dark Grey

HEX: #6F6F6F
RGB: R111 G111 B111
PANTONE: 425 C
NCS: 7000-N

Black

HEX: #1F1F1F
RGB: R31 G31 B31
PANTONE: 426 CP
NCS: 8500-N

3. Logotype

Färg är ett viktigt designelement vid skapandet av Haglund Bygg´s identitet. Korrekt bruk särskiljer oss och skapar igenkänning. Hierarkin för färganvändning bör alltid följas. Används det korrekt, skapar det ett konsekvent varumärkeuttryck, en distinkt identitet och en karakteristisk känsla.

Vårt varumärke består av en komposition av vit och svart som huvudfärg och nyanser av grå samt en distink orange som accentfärger. Var noggrann med att alltid använda rätt färgkoder och alltid rätt PMS färg för tryck. Observera att vi aldrig använder helsvart (#00000) utan alltid matt svart (#1F1F1F).

dark-logo
white-logo

4.1 Symbol

symbol1
symbol2
symbol3

4.2 Diagonal

”Diagonal” är en linje som primärt visas som bruten då den är en del av symbolen och har en tydlig koppling till logotypen. Den används om en applikation på t.ex mobilskal, runt en ärm, sidan på en bil osv (se exempel). Den obrutna linjen används då en bruten linjer inte kan användas som t.ex loading bar på websida m.m.

broken-line
line

4.3 Logotype safe zones

För att säkerställa att vår logotype som är vår primära bärare av varumärket presenteras rätt följer vi konsekvent regler om att ge luft kring logtype och symbol. Storleken på vårt H är "minsta" avstånd som ska hållas.

logo-safezones
symbol-safezones

4. Typography

Vår typografi har både en funktionell och en estetisk sida. Det skapar impact, ser till att texten är tydlig och lätt att läsa, och samtidigt det skapar en distinkt karaktär som är lätt att känna igen.

Vår font används i stort sett över allt. HK Grotesk används både som rubriktypsnitt och som brödtext. På webben, marknadsföringsmaterial, trycksaker, och sociala medier. Vi skriver rubriker med både versaler och gemener efter behov.

HK Grotesk

Hey there, this is the default text for a new paragraph. Feel free to edit this paragraph by clicking on the yellow edit icon. After you are done just click on the yellow checkmark button on the top right. Have Fun!

ABCDE

Light

Regular

Bold

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ

abcedfghijklmnopqrstuvwxyzåäö

1234567890!?%#

Huvudrubrik

Lorem ipsum sit dolor

H2

Lorem ipsum sit dolor

H3

Lorem ipsum sit dolor

H4

Lorem ipsum sit dolor

Preamble

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper et amet sin invcitus.

Paragraph

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper et amet sin invcitus.

Paragraph small

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper et amet sin invcitus.

Link

Read more

Typografi exempel

Sverige bästa koncept

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper et amet sin invcitus.

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed posuere consectetur est at lobortis. Maecenas faucibus mollis interdum. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue.

Read more

5. Mönster

Möntret härstammar från planritningar och skapar en association till varumärket verksamhetsområde. Mönster är en uppsättning vektorgrafik som utökar vårt visuella språk. Mönstret i sitt grundutförande är sömlöst och kan byggas ut åt alla håll. Till skillnad från bilder kan vektorelement som dessa mönster användas i valfri skala,  illustrationer, infographics eller annonskoncept.

Mönstret bör ej stå helt själv som ett designelement utan appliceras i kombination med logo eller annan text (se exempel). Mönster kan införlivas i bilder eller grafik, för att ge en tydlig varumärkeskoppling och skapa intresse.

pattern 1
pattern 2

6. Bilprofilering

En av våra främsta exponeringsmöjligheter är vår bilpark. Det ger vårt varumärke en god synlighet över ett stort geografiskt område.

Bilden nedan demonstrerar en konceptbil. Efter hand som vi tar fram produktionsoriginal för specifika bilmodeller kommer dessa gå att ladda ner här.

bilprofil

7. Profilkläder

En annan viktig exponeringsmöjligheter är våra kläder. Det ger vårt varumärke en god synlighet, kopplar ihop oss med våra kunder starka varumärken och gör att vi ger ett profesionellt intryck.

Bilderna nedan demonstrerar ett koncept som ska eftersträvas. Här ser man hur logotye används i förhållande till symbol, mönster och diagonalen. Efter hand som vi tar fram produktionsoriginal för specifika plagg kommer dessa gå att ladda ner här.

clothes1
clothes2

8. Trycksaker

Övriga trycksaker ska ges samma chans att bära varumärket. När vi tar fram profil och trycksaker väljer vi produkter med en god kvalité. Om de produkter som bär vårt namn är av dålig kvalite reflekterar dåligt på vårt varumärke.

Bilderna nedan demonstrerar ett koncept som ska eftersträvas. Här ser man hur logotye används i förhållande till symbol, mönster och diagonalen. Efter hand som vi tar fram produktionsoriginal för specifika plagg kommer dessa gå att ladda ner här.

trycksak
visitkort
visitkort2
Haglunds-symbol-color

Uppdrag

Tjänster

Uppdrag

Om oss

Tjänster

Kontakt

Om oss

Uppdrag

Kontakt

Uppdrag

Kontakt

Test Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Curabitur blandit tempus porttitor. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Sed posuere consectetur est at lobortis.

Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Aenean lacinia bibendum nulla sed conse.

Kontakta oss

Partille
Huvudkontor/Lager
Eckens väg 32
433 33 Partille

Tel: 031 - 260 604

Stockholm
Kontor/Lager
Albybergsringen 116, lokal 15
137 69 Österhaninge

Tel: 08 - 528 005 02